Antická mytológia v modernom šate (M. Millerová - Kirké)

07.05.2019 15:04

Antická mytológia nepochybne patrí medzi najznámejšie a najobľúbenejšie. Jej vplyv je badateľný prakticky v každej oblasti života a spoločnosti a zrejme niet človeka, čo by nepoznal aspoň niektorého z hrdinov či obyvateľov bájneho Olympu. Ja sa tiež radím medzi tých, ktorým grécke dejiny i náboženstvo učarovali a román Kirké som očakával veľmi netrpezlivo. Americká autorka Madeline Millerová sa podujala priblížiť osud čarodejnice Kirké formou príbehu, kde sa okolo tejto božskej dcéry združujú ďalšie viac či menej slávne mená. Grécke mýty sotva fungujú oddelene, z jedného vychádza ďalší, iný sa zas rozvíja toľkými smermi, že je napokon ťažké určiť, kde má vlastne koniec, a inde je dokonca náročné vôbec definovať, kto je zloduch a kto hrdina. Božstvá i hrdinovia sú totiž odrazom nás samých, a tak nečudo, že aj Kirké ponúka plejádu charakterov, ktoré by obstáli i v dnešnom svete. 

"Tisícky rokov som chodila po svete ospalá a ľahostajná, lenivá a spomalená. Hlivela som a nič som po sebe nezanechala. Opustili ma aj tí, čo ma mali aspoň trochu radi. Potom som zistila, že svet je ako luk, ktorý viem ohnúť podľa ľubovôle. Podstúpila by som túto námahu aj tisíckrát, len aby som si túto moc udržala. Cítila som sa ako Zeus, keď prvý raz stiahol blesk z oblohy." (str. 70)

Kirké je nymfa, a tým pádom patrí medzi najslabšie články panteónu. Navyše disponuje nezvyčajným ľudským hlasom a žltými očami, to však nie je to hlavné, čo ju odlišuje od príbuzných. Kirké sa nevyznačuje vlastnosťami typickými pre jej rodinu - aroganciou, krutosťou, sebeckosťou ani ľahostajnosťou. A tak nečudo, že ju trápi otcov nezáujem, posmešky súrodencov či utrpenie, ktoré bohovia spôsobujú každému, kto sa opováži vzoprieť ich pravidlám. Keď však Kirké v dospelosti objaví svoje čarodejné schopnosti, použije ich práve na potrestanie tých, čo spôsobovali bolesť iným. Robí to z nej rovnako zlú bohyňu? Po vyhnaní na osamotený ostrov Aiaia bude mať dosť času premýšľať nad svojimi činmi aj nad svojím miestom vo svete. Kirké je čarodejnicou vystupujúcou vo viacerých bájach a Madeline Millerová šikovne spriada príbeh postavený práve na týchto mýtoch. Vďaka tomu sa stretneme s takými velikánmi ako sú umelec a architekt Daidalos, zlodej zlatého rúna Iason či homérsky hrdina Odyseus.

"Jazvy sa k nemu hodia. Bol predsa nezdolný Odyseus, a meno mal vryté do kože. Ktokoľvek ho zbadá, uznanlivo skloní hlavu a v duchu si povie: Tento človek videl kus sveta. Dozaista má kopu zaujímavých príbehov. Mohla som mu rozpovedať vlastné príbehy o Skylle, Glaukovi, Aietovi a Minotaurovi. A nielen to - o kamennej stene, čo mi oškierala chrbát, o zakrvavenej podlahe v mesačnom svite, o telách, ktoré som zaradom odtiahla dolu kopcom, o spálenej lodi, o zvuku trhajúcich sa svalov... o tom, ako sa dá premena zastaviť na polceste a znetvorená obeť okamžite zahynie." (str. 167)

Bolo by však naivné domnievať sa, že Kirké činí ako hlavná postava iba dobro. Síce má pochopenie pre ľudské pokolenie, ale rýchlo zistí, že nielen bohovia vedia byť malicherní a požadovační. Napriek tomu však Kirké nikdy neskĺzne ku krutosti bezdôvodne, aj premieňanie námorníkov na prasce má svoje dôvody, a autorka tak zobrazuje čarodejnicino vnútro v peknej celistvosti. Najvýraznejšie Kirké vystupuje azda v epose Odysea, kde tak učarovala hrdinovi Trójskej vojny, že s ňou ostal na ostrove dlhé mesiace. Každá minca však má dve strany a znovu sa dozvieme čosi viac aj o dianí "v zákulisí". Rovnako mi na dlho utkvie v pamäti aj pôrod Minotaura, jedného z najväčších symbolov Kréty. Kniha slúži ako skvelé pripomenutie známych mýtov, zároveň vám rozšíri obzory o ďalších, prípadne doplní súvislosti a rodinné väzby medzi hrdinami či bytosťami. Zaujímavé bolo tiež vnímanie času v príbehu. Zatiaľ čo sa zdá, že v priebehu kapitol mohli prejsť dva-tri dni, pokojne to mohli byť aj stovky rokov. Božská nesmrteľnosť sa predsa len nezaoberá čímsi takým prízemným, ako je meranie času. Madeline Millerová vytvorila strhujúci román a ja jej prajem, aby jej boli Múzy stále naklonené. Antická mytológia je natoľko bohatá, že z nej môže čerpať ešte veľmi dlho. 

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Tatran.

Diskusná téma: Antická mytológia v modernom šate (M. Millerová - Kirké)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok