25 rokov vydavateľstva SLOVART

11.07.2016 11:49

Asi málokomu unikla informácia, že vydavateľstvo Slovart oslavuje 25 rokov. Štvrťstoročnica znie naozaj hrdo, až kým si človek neuvedomí (a myslím tým najmä seba), že je v podstate mladšie ako on. Každopádne je to úctyhodné číslo, za ten čas sa spočiatku malý podnik s láskou ku knihám vypracoval na popredného hráča na domácom literárnom ihrisku.

Vo mne sa náklonnosť k románom vo veľkom prebudila na strednej škole, zhruba odvtedy registrujem aj edičnú činnosť jednotlivých vydavateľstiev. Slovart som najprv vnímal ako bežný čitateľ, neskôr aj z pohľadu recenzenta, čo mi ostalo dodnes. Je mi na ňom sympatické, že si zakladá na tituloch, ktoré vyjdú pod jeho značkou, nejde len o chrlenie rýchlokvasných jednohubiek. Svojou povesťou dáva najavo, že si potrpí na kvalitu, a to tak umeleckú, ako technickú.

Čo tým chcem povedať?

Keď dnes niekto vojde do kníhkupectva, nevie, kam s očami. Pulty sa prehýbajú pod záplavou noviniek a svetových bestsellerov a nezainteresovaný kupujúci netuší, čo si počať. Je lepšia mäkká alebo tvrdá väzba? Dbať na bombastický obal či názov? Veriť radšej zabehnutým menám na obálke alebo skúsiť niečo nové? Jeden by sa z toho zbláznil. Ja už som sa od toho šialenstva dištancoval, pre mňa je návšteva kníhkupectiev relaxom. Je azda niečo upokojujúcejšie ako tmoliť sa medzi regálmi, listovať si v knihách a stráviť tak istý čas v príjemnej spoločnosti príbehov? Aby som sa však dostal k podstate nastolenej otázky – Slovart si vysoko zakladá na tom, ako kniha vyzerá či pôsobí na prvý pohľad. Vydáva rôzne edície, čím si buduje značku i vzťah s verejnosťou. Ja ako nadšenec vlny new a young adult oceňujem aj prístup k obálkam kníh pre mladších čitateľov. Ich pestrosť, pútavosť i doplnky svedčia o tom, že pracovníci vydavateľstva a grafici robia svoju prácu s potrebnou dávkou kreativity a radosti z nových výziev.

Všetci dobre vieme, že aby si kniha napokon spočinula v rukách spokojných čitateľov, musí prejsť dlhou cestou. A tým sa dostávam k práci redaktorov a PR oddelenia. V rámci Slovartu som sa dostal do kontaktu s oboma oblasťami a musím povedať, že komunikácia je zakaždým bezproblémová, rýchla a tiež príjemná. Na druhej strane „kanála“ očividne sedia sympatickí ľudia, čo človeku pri vybavovaní rozmanitých záležitostí vždy dobre padne.

Aby vydavateľstvo dalo na vedomie, že za tých 25 rokov obohatilo domáci knižný významnými titulmi, rozhodlo sa opätovne vydať presne 25 tých najobľúbenejších. Ich zoznam nájdete na konci článku. Ja osobne si robím zálusk najmä na kompletné vydania Narnie, Marca Pola, Alexandra VeľkéhoStopárovho sprievodcu galaxiou. Už sa teším, ako mi doplnia zbierku domácej knižnice. Vybrať len 25 titulov z celej kopy vydarených kníh bola iste herkulovská úloha. Aj to je však dôkaz, že Slovart sa vydal správnym smerom a za celé roky z neho neskĺzol. Som zvedavý, ako si jeho pracovníci poradia, keď ich budú mať vybrať po čase 50 či dokonca 100...

 ...pretože verím, že vydavateľstvo Slovart nám bude aj naďalej prinášať kvalitné knihy. Pri narodeninovom prianí budem sebecký a namiesto toho, aby som želal všetko dobré Slovartu, vztiahnem to na nás, čitateľov. Želám si, aby nám Slovart ešte dlhé roky prinášal jeden skvelý titul za druhým, nech jeho redaktori a tvorcovia edičných plánov pracujú stále s rovnakou chuťou a nasadením, nech nikoho pod touto značkou neopúšťa dobrá nálada, hravosť a tvorivosť. Ich poslanie im nedovolí vydýchnuť. Robia to predsa pre nás všetkých a už len preto si zaslúžia našu podporu. 

 

Podstránku venovanú vybraným dvadsiatim piatim titulom nájdete TU.

Diskusná téma: 25 rokov vydavateľstva SLOVART

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok