Osud neverí na náhody (A. Rimová - Popol a hriech)

18.02.2017 16:30

Andrea Rimová nielenže patrí medzi kmeňové autorky vydavateľstva Motýľ, ale za niekoľko rokov pôsobenia na domácej literárnej scéne si už vybudovala aj pevnú fanúšikovskú základňu. A hoci som nečítal úplne všetky jej romány, tie, s ktorými som mal tú česť, mi utkveli v pamäti. Prečo? Autorka rozhodne neponúka klasické príbehy o vzťahoch, i keď aj tie sú súčasťou jej knižného sveta. Spracúva ich však pútavou formou, odhaľuje skryté hĺbky a drží čitateľa v napätí. To je veľké plus, pretože prekvapenia a nevedomosť o tom, ako bude dej pokračovať, sú základnými prvkami gradácie. Aktuálna novinka Popol a hriech láka práve na tajomno a postupné odkrývanie spletitých udalostí. Navyše ponúka aj podnety na zamyslenie, takže na svoje si prídu aj tí, ktorí hľadajú v románoch čosi viac než samotný príbeh.

"Mama, Filip aj všetci ostatní si zvykli, že každý víkend strávim pri Ernestovi aspoň dve hodiny. Čas s ním pre mňa znamenal veľa. Bol mojím priateľom, s ktorým som sa vedela zhovárať takmer o všetkom. Nevysmieval sa mi ani ma neodsudzoval. Mala som pocit, že zo mňa prostredníctvom múdrych rád modeluje lepšieho človeka. Často som premýšľala nad tým, aký život prežil tento výnimočný muž... vybudoval si bariéry, za ktoré ukryl svoje spomienky."

Zora je sotva na prahu dospelosti, keď v Oáze, zariadení pre seniorov, ktoré vedie jej matka, spozná výnimočného muža. Ernest je iný ako ostatní klienti, vyznačuje sa múdrosťou, zvláštnym pokojom a nadhľadom, ktoré sú pre Zoru a jej bohatý emocionálny svet ako balzam. Je s ním schopná hovoriť o čomkoľvek, zveruje sa mu so svojimi radosťami i starosťami a čo je ešte lepšie, zdieľajú spolu aj vášnivú záľubu v kvalitnom čítaní. Zore sa však veľmi dlho nedarí preniknúť za Ernestovu hradbu, ktorú si vytvoril okolo vlastnej minulosti. Mladá žena sa neraz zamýšľa nad jeho osudom, vzťahmi, možnými príbuznými i zvláštnym smútkom či hnevom, ktoré občas zbadá v jeho očiach. Ernest si však stráži svoje vnútro, ale postupne si aj on uvedomuje, že Zora by azda ako jediná pochopila jeho niekdajšie konanie. Intrigy, ľudská zášť a pomsta sú silnou motiváciou a Ernest na vlastnej koži zažil ich účinky. Prejde ešte niekoľko rokov, kým sa Zora dozvie pravdu, aj to prakticky až vo chvíli, keď môže byť neskoro...

"Cítila som sa veľmi špinavá. S každým Filipovým dotykom na svojich chodidlách som mala pocit, že zrádzam bezpečie, oddanosť a lásku, ktorú voči mne pociťuje. Odvrátila som od neho pohľad a dívala som sa na televízor v nádeji, že sa zo mňa akýmsi zázrakom vyparia všetky zmiešané pocity. Nepomáhalo to. Film som vôbec nevnímala. Mala som pred očami Kristiánov úsmev, sústredený pohľad, keď šoféroval, a ten bozk... ten mi prevrátil svet naruby. Dúfala som, že iba na chvíľu. Snažila som sa myslieť na Ernyho a jeho príbeh, na informácie, ktoré som si priniesla spod hôr..."

Ako som už spomenul, príbeh má v sebe viacero zaujímavých zákutí. Okrem toho, že samotný dej vás vtiahne už od zvedavosť vzbudzujúceho prológu, poskytne vám možnosť zamyslieť sa nad osudmi ľudí navôkol. Nakoľko ich poznáme, čo skrývajú vrásky cudzích osôb, aké bôle a utrpenia sa vpísali do ich duší. Andrea Rimová si na to zvolila skvelý kontrast medzi mladou a staršou postavou. Poukázala aj na životy dôchodcov v zariadeniach, kde síce majú každodennú starostlivosť, ale útočia na nich spomienky na blízkych, ktorí si na nich neraz len ťažko nájdu čas. Spočiatku sa dej zameriava viac na Zoru a jej okolie - školu, matku, priateľa Filipa. Až postupne, keď rozpletá nitky zamotaného osudu, sa dozvedáme viac aj o Ernestovi. Odvtedy vám autorka nedá vydýchnuť a celý čas si udržiava vašu pozornosť. Román Popol a hriech má výstižný názov, ktorého význam tiež pochopíte až neskôr. Ide o vydarené dielo, ktorým Andrejka určite poteší nielen svojich skalných, ale získa si ním aj nových priaznivcov.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ.

Diskusná téma: Osud neverí na náhody (A. Rimová - Popol a hriech)

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok