Psychotriler zo sveta španielskych sprejerov (A. Pérez-Reverte - Ostreľovač)

12.07.2015 12:20

Arturo Pérez-Reverte je jedným z najznámejších španielskych novinárov a spisovateľov. Na literárnej scéne pôsobí tridsať rokov a za ten čas si vybudoval povesť majstra napätia. O úspechu jeho diel svedčí aj množstvo ich rôznych spracovaní od filmov cez telenovely (tzv. narkonovely) až po komiksy. O preklad jeho románov do slovenčiny sa stará vydavateľstvo Slovart. Tvorbu Pérez-Reverteho som registroval už dlhšie, ale aktuálna novinka Ostreľovač je prvým titulom, ktorý som od neho čítal. Ide o celkom zábavnú jednohubku, kde sa vám dostane trochu filozofovania, napätia aj premyslenej pointy. Dej sa s plným nasadením venuje prostrediu grafiťákov, ich životnému štýlu a dôsledkov z neho plynúcich. Pre mňa - absolútneho laika v tejto oblasti - to bolo teda zároveň aj poučné a neraz som sa pristihol pri chuti vziať do ruky sprej a zanechať na ktoromsi múre svoj umelecký skvost. Našťastie ma to prešlo, ešte by som dopadol ako niektorá z postáv románu... 

"Spomenula som si na zábery z Veracruzu: mladí ľudia sa navzájom nakrúcali na video, keď pomaly kráčali po úzkom zábradlí mosta pritisnutí na betónový múr, z ktorého sa nemohli ani na chvíľu odlepiť, keď ho maľovali sprejmi, pretože každý chybný pohyb by ich stál pád do prázdna. Mexickí sprejeri sa tam dostavili na podnet pripisovaný Sniperovi, aby prejavili svoje názory proti vražednému násiliu narkomafie."

Alejandra Varelová je vyhľadávanou spolupracovníčkou elitných vydavateľstiev. Špecializuje sa na umenie a dokáže vycítiť potenciál tam, kde by ho iní ani nehľadali. Ona sama  už od školských čias blízko k pouličným umelcom, keďže jej najlepšia priateľka bola nadšenou sprejerkou. A práve medzi nich ju zavedie nová pracovná ponuka. Má vypátrať sprejera, ktorý je legendou v danej komunite. Na verejnosť nikdy neprenikla podobizeň či identita Snipera. Jeho diela sú vrcholnou ukážkou umenia ulice, je vzorom pre mladých sprejerov a synonymom pre nezdolateľné výzvy. Avšak má to aj odrátenú stránku - je hľadaný mocným podnikateľom Biscarruésom, ktorý ho obviňuje zo smrti jeho syna. Mladík sa totiž pokúšal zapôsobiť pod vplyvom Sniperovej povesti svojím maľovaním, a to spôsobilo jeho pád z veľkej výšky. Alejandra je čoraz viac fascinovaná Sniperom. Každý, koho na svojej púti európskymi mestami stretne, o ňom hovorí v superlatívoch. O jeho majstrovstve, čestnosti, voľnosti, postojom k akejkoľvek forme ideológie či politiky. Stáva sa otázkou času, kedy tajomného muža konečne objaví a či bude ochotný pristúpiť na jej návrh spolupráce. Lenže čím je k nemu bližšie, tým bližšie sa k nemu dostávajú aj zabijaci najatí Biscarruésom...

"Vlasy zviazané na šiji sa jej rozpustili po tvári, boli čierne ako perie zlovestného havrana, zamazané od krvi. Nenávisť v jej očiach bola čoraz väčšia, priam jedovatá. Pri pomyslení na jej presne zasadený úder vo Verone ma striaslo. Pomyslela som si, že táto žena by bola schopná človeka kopať a pritom mu pozerať priamo do očí. Nevedela som, či je Vycivená tvár odborníčka na údery, no v každom prípade ich vedela rozdávať. Vedela som o tom svoje. Pomyslela som si, že ak jej dovolím vstať, som stratená. A tak som ju začala mlátiť do hlavy, až kým sa neprestala hýbať."

Ostreľovača prečítate rýchlo. Nielen preto, že nejde o rozsiahly román, ale aj preto, že Arturo Pérez-Reverte vie, ako si udržať čitateľskú pozornosť. Prvá polovica na mňa síce pôsobila trochu rozvláčne, lebo išlo najmä o Alejandrino presúvanie sa z mesta do mesta a rozprávanie sa s ľuďmi, čo Snipera poznali, ale keď už mu príde konečne na stopu, dej začne mať rýchlejší spád. Postavy sú vykreslené ukážkovo, aj keď sú iba vedľajšie. Samozrejme, najviac priestoru dostávajú Alejandra a Sniper, ale nestratia sa ani mafián Biscuarrés či šéf vydavateľstva, ktorý Alejandru najal. Za najväčší klad považujem svet sprejerov - je znázornený s takou autenticitou, akoby doň patril sám autor. Pozitívnou zmenou oproti americkým či severským mestám je tiež Madrid a ďalšie (najmä talianske) mestá, kde sa odohráva dej. Komplexne ide o knihu, ktorá vás zaujme, no nie som si istý, či po nej siahnete aj druhýkrát. Na jedno zhltnutie je však ako stvorená. 

Klady: zobrazenie sveta sprejerov  
          prostredie Madridu a talianskych miest
          vykreslenie postáv
          záverečný zvrat

Zápory: pomalšia prvá polovica knihy    
            pravé napätie prichádza až k záveru
             

Originálny názov: El francotirador paciente
Preklad: Sofia Tužinská
Počet strán: 183

 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Diskusná téma: A. Pérez-Reverte - Ostreľovač

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok