Smrteľná hra na vraždu (A. Christie - Mŕtva v lodenici)
Máloktorému "komerčnému" autorovi sa podarí prežiť taký dlhoročný úspech, akého sa dočkala Agatha Christie. Jej meno je pojmom, ktorému sa snažia priblížiť mnohí súčasníci, ba dokonca sa pokračuje v jej odkaze a píšu sa ďalšie príbehy s jej obľúbenými postavami. Spolu so sirom Arthurom Conanom Doylom dala priestor vzniknúť dnes už klasickej britskej detektívke, kde nad zbraňami a hrubou silou prevláda bystrý um a dedukcia. Ja sám sa neviem rozhodnúť, ktorého z hrdinov či hrdiniek Agathy Christie mám radšej. Pravda je, že ma poteší každá jej kniha. Samozrejme, že ani Agatha sa nevyhne istej šablóne - napr. Poirot sa zavše ocitne v určitom prostredí, kde dôjde k vražde a rozhovormi dospeje k odhaleniu páchateľa. Preto mám radšej konce ako začiatky autorkiných kníh - viac než spoznávanie postáv ma baví spájanie jednotlivých dielikov deja. A v Mŕtvej v lodenici je veru čo odhaľovať!
"Ako sa dalo očakávať, všetci sa pohrúžili do rozhovoru o slávnosti. Iba Poirot sa ho nezúčastňoval: pozoroval štíhlu, exotickú ženu sediacu za vrchstolom. Uvažoval, čo sa jej odohráva v hlave. Práve v tej chvíli zdvihla oči a letmo pozrela jeho smerom. Prekvapilo ho, ako úskočne si ho premerala. Keď sa im pohľad stretol, úskočnosť sa jej z tváre vytratila a nahradila ju prázdnota. Ale ten pohľad - chladný, vypočítavý, obozretný... Alebo si to len namýšľa?"
Poirot prichádza ako hosť do majestátneho sídla Stubbsovcov v Devonshire na pozvanie jeho starej známej, autorky detektívnych príbehov Ariadne Oliverovej. Stubbsovci chcú totiž poriadne ozvláštniť svoju letnú slávnosť, a preto ju požiadaju, aby pre hostí zorganizovala hru na vraždu. Lenže počas príprav v nej čoraz viac narastá zvláštny pocit, že za pozlátkom smiechu a bohatstva sa skrýva čosi zlé. Čosi, čo len čaká na príležitosť prejaviť sa. A kto by jej dokázal lepšie pomôcť vyznať sa v pohnútkach zúčastnených než preslávený detektív? Hra na vraždu sa napokon rozbehne, lenže dievčina, ktorá mala hrať mŕtvu, je skutočne zabitá. Poirot a Oliverová sa púšťajú do reálneho pátrania, no rozpliesť nitky zamotaného klbka tajomstiev bude veľmi náročné, a to najmä pre rôznorodosť podozrivých. Najväčšie vrásky spôsobuje Poirotovi záhadná lady Stubbsová, ktorú okolie považuje za duševne labilnejšiu. Viac svetla by do veci mohla vniesť žena, čo si ju vzala pod ochranné krídla a ktorej kedysi patrilo sídlo Stubbsovcov, no pravda sa ukáže ako nečakane desivé odhalenie...
"Boli to iba dohady; Poirot pochybovačne pokrútil hlavou. Hnaný večnou túžbou po poriadku vrátil komiksy na stôl a uložil ich na úhľadnú kôpku. Vtom sa ho odrazu zmocnil pocit, že tam čosi chýba. Čosi... Čo také? Čosi, čo tam malo byť... Čosi... Chvíľkový dojem sa postupne vytratil a Poirot pokrútil hlavou. Nenáhlivo vyšiel z lodenice, nešťastný a nespokojný sám so sebou. Jeho, Hercula Poirota, zavolali, aby pomohol predísť vražde, a on neuspel. Stala sa. Ešte ponižujúcejšie je, že stále nemá predstavu o tom, čo sa v skutočnosti prihodilo. Aké potupné. Jeho ego utrpelo nečakaný úder - dokonca aj fúzy mu ovisli."
S postavou spisovateľky Ariadne Oliverovou som sa prvýkrát stretol s románe Karty na stole, ktorý je považovaný za jeden z Agathiných najvydarenejších. Potešilo ma, že bystrá autorka je stále v plnej sile a je v podstate hnacím motorom príbehu. Kniha Mŕtva v lodenici má síce trochu pomalší rozbeh, ale záverečné odhalenie to v plnej miere kompenzuje. Agatha Christie zjavne už pri písaní prvých viet vedela, kto je vrah, pretože prepletenec vzťahov dáva na konci prekvapivý zmysel. Nič nenecháva na náhodu a hoci je Hercule Poirot neraz až zúfalý, všetci dobre vieme, že jeho brilantný mozog ho nesklame ani tentoraz.
Knihu poskytlo vydavateľstvo Slovenský spisovateľ.
Diskusná téma: Smrteľná hra na vraždu (A. Christie - Mŕtva v lodenici)
Neboli nájdené žiadne príspevky.