A. C. Doyle - Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa

17.08.2017 14:04

Ako sa zvykne hovoriť, originál je len jeden. A o takej klasickej postave, akou nepochybne je Sherlock Holmes, to platí hneď niekoľkonásobne. Vzhľadom na množstvo spracovaní a verzií diel sira Arthura Conana Doyla je pomerne osviežujúce zistiť, ako to vlastne celé začalo. Vydavateľstvo SnowMouse prináša vo svojej edícii už tretiu knihu britského autora a druhú venovanú detektívovi z Baker Street. Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa obsahujú dvanásť prípadov, ktorými sa hrdinovia zaoberali v priebehu necelého desaťročia. Nečítal som ich naraz, nechával som si medzi nimi krátke odstupy, aby mi nesplynuli a mohol som si ich viac vychutnať. Priznám sa, že poviedky nie sú mojou šálkou kávy, ale tu mi kratšie prózy neprekážali. Sherlock skôr aj na menšom priestore dokazuje svoje profesionálne kvality, ktorými vás pobaví i zaujme.

"Som presvedčený, že nie som o nič menej chápavý ako moji blížni, ale zakaždým, keď som mal do činenia so Sherlockom Holmesom, dospieval som k presvedčeniu, že som obyčajný hlupák. Aj tentoraz: vypočul som si všetko, čo si vypočul on, videl som všetko, čo videl on, ale napriek tomu z jeho slov bolo zrejmé, že celkom jasne vidí nielen to, čo sa stalo, ale aj to, čo sa stať má, zatiaľ čo pre mňa zostávala celá záležitosť zahalená závojom tajomstva..."

Vzhľadom na počet poviedok sa dá očakávať aj ich odlišná pútavosť, ale každý čitateľ si iste príde na svoje. Mne osobne sa najviac páčili Škandál v Čechách, kde sa predstavuje osudová ženská postava Irene Adler, Päť jadierok z pomaranča, ktoré sa venujú aj dnes aktuálnej téme diskriminácie cez neslávne známy Ku Klux Klan, a Červené bunky, ktoré boli najzábavnejšou časťou knihy vďaka pohľadu na ženy v domácnosti a ich neraz väčší nadhľad a inteligenciu, akou disponujú ich zamestnávatelia. Všetky prípady spája nielen Holmesova skvelá dedukcia, ale aj jeho partnerstvo s doktorom Watsonom, tradičným rozprávačom. "Bromance" týchto dvoch postáv patrí k tým najznámejším a asi aj najviac diskutovaným. Ide však, samozrejme, o skutočne platonický vzťah založený na vzájomnom rešpekte, spoločných zážitkoch a honbe za odhaleniami všetmožných tajomstiev. Ľudské vnútro a pohnútky sú napokon ťažiskom, ktoré autor vyvodzuje z každého príbehu. Či už ide o chudákov, alebo boháčov, muži či ženy, všetci sú za istých okolností schopní spáchať zločin. Stereotypy a predsudky u Sherlocka nemajú miesto. 

"Vie, kde má muža? Mohli by sme jej ho doviesť domov? Zdalo sa, že práve o to ide. Mala celkom presné informácie, že keď sa ho zmocní abstinenčný záchvat, ujde do ópiového brlohu. Drogové orgie trvajú v jeho prípade zvyčajne deň, večer sa celý rozochvený a roztrasený vracia. No tentoraz to trvá štyridsaťosem hodín a on tam leží, najskôr medzi samou spodinou, chlapmi z dokov, vdychuje ten jed a vyspáva jeho účinky. Bola si istá, že nájsť ho možno práve tam. Ale čo má urobiť? Ako sa má mladá a bojazlivá žena dostať na také miesto a vyzdvihnúť si svojho muža spomedzi zloduchov?"

Hoci jednotlivé príbehy by obstáli aj samy osebe, spolu tvoria krásne komplexný celok, na ktorý by mohol byť Arthur Conan Doyle hrdý ešte aj dnes. Pri čítaní ma však predsa len čosi zarazilo, a to akási ustálená schéma, akú skôr badať pri súčasných kriminálkach. Príbeh začína pobytom Sherlocka a Watsona v dome, následne sa dozvedajú o novom prípade, obhliadajú relevantné miesta a na základe detektívovho bystrého úsudku prichádzajú na riešenie. Našťastie Doyle dokáže vytvoriť aj množstvo zaujímavých postáv, inak by hrozil úbytok originality. Pôžitok z čítania zvyšuje výborný preklad Jána Kamenistého, ktorý je ako stvorený pre priblíženie 19. storočia súčasníkovi. A ilustrácie Jula Nagya nie sú len sprievodným bonusom, ale plnohodnotnou súčasťou knihy, bez ktorej by už azda edícia ani nebola kompletná. Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa sú ďalším vydareným kúskom SnowMouse Publishing a každého verného čitateľa určite navnadia na ich pokračovanie.

 

Diskusná téma: A. C. Doyle - Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok